Relatiegeschenken voor de goede zaak
Relatiegeschenken voor de goede zaak
Het volgende verhaal wordt geen droge uiteenzetting over de soorten relatiegeschenken die er bestaan, het wordt geen opsomming van aan- en afraders op dit gebied. Ik poog een verhaal te vertellen vanuit mijn ervaringen, en hoe ik heb geleerd relatiegeschenken als effectief instrument in te zetten.
Mijn achtergrond ligt in de verzorging, nogal opmerkelijk voor een man – kennelijk. Ik heb enkele jaren met veel plezier als broeder gewerkt totdat ik uitgekeken begon te raken op de dagelijkse routine, op alle klussen die je keer op keer afwerkt. Ik genoot ervan om met mensen te werken, maar dat kon ook op een ander niveau, bedacht ik me. Ik ben me met het volgen van allerlei cursussen en trainingen gaan opwerken tot een ander niveau, en legde nuttige contacten binnen het management. Na enkele jaren investeren in een andere carrière, heb ik mijn kans gegrepen toen die zich aandeed. Ik zit nu in de toplaag van de afdeling, en maak beslissingen die van belang zijn voor de voortgang en zelfs het voortbestaan van de afdeling. Dan is het lastig als mensen zich gaan verzetten tegen die beslissingen, zonder beargumenteerde redenatie. Ik werk met voornamelijk vrouwen en heb gemerkt hoe die te paaien zijn, en dit gegeven zet ik dan ook regelmatig in. Niet voor mijn eigen gewin, ik voel geen behoefte mezelf populair(der) te maken onder de staf, maar vooral voor de commitment met hun bazen, met de beslissingen vanuit de toplaag. Hoe meer je mensen geeft, en in dit geval veelal met relatiegeschenken, hoe meer ze terug willen doen. Dit klinkt opportunistisch, maar ik heb gemerkt dat het het effectiefste middel is – althans op mijn afdeling. Zegt dit dan niet meer over hen dan over mij? We maken graag gebruik van elkaars zwakke punten, en ook ik doe daar aan mee. Niet voor mijn eigen gewin, maar voor de goede zaak.