Zoekmachine optimalisatie voor de lange termijn

Sinds de coronacrisis zijn er meer mensen online. Hierdoor is online marketing belangrijker geworden. De doelgroep is groter geworden en je wilt deze mensen graag bereiken. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is belangrijker dan ooit. Want jouw concurrenten willen ook graag iedereen bereiken en zijn druk aan de slag. In dit artikel leggen wij uit waarom SEO zo belangrijk is.
Stijgende zoekvolumes
Doordat er meer mensen online zijn, stijgen de zoekvolumes van bepaalde producten en diensten. Het gemak van online is ontdekt. Naar verwachting zal dit door blijven gaan. Het is dus slim om bezig te gaan met SEO. De bredere doelgroep wil je ook graag bereiken en jouw concurrenten zijn ook op de hoogte van deze trend.
Daarnaast is de online wereld veranderlijk, maar SEO blijft stabiel. Social media kanalen veranderen, maar online zoeken via Google blijft stabiel. Daarnaast is SEO een onlinemarketing strategie voor de lange termijn.
Waarom nu?
SEO is gratis in principe. In tegenstelling tot SEA waarbij je betaalt voor jouw plek in de resultaten, hoef je niets te betalen voor een plek in de organische zoekresultaten. Daarnaast is er nog een groot verschil. SEA is voor de korte termijn. Je bereikt direct resultaat, maar als het budget op is, dan houd het ook weer op.
Hoewel tijd ook geld is en je dus wel degelijk wat kosten hebt aan SEO, is het niet zo dat de kosten niet gaan opwegen tegen baten. Je hebt op de lange termijn plezier van jouw werkzaamheden. Wanneer je goede posities behaald, ben je deze niet zomaar kwijt. Bovendien heeft SEO een positieve effecten op SEA, CRO en e-mail marketing.
Je bent met SEO minder afhankelijk van andere kanalen op termijn. Dat betekent ook dat je deze investering omlaag kunt brengen. Zo heb je de kansen gespreid en werk je continu aan jouw marketing.
Niet direct resultaat maar wel langdurig resultaat
Bezoekers aantrekken is breed. Want je hebt natuurlijk het liefst mensen die een aankoop willen doen bij jou. Maar richt je zeker niet alleen op deze mensen met SEO. Zoekmachine optimalisatie is perfect voor een brede doelgroep en voor elke fase in de klantreis. Je kunt interessante blogs inzetten om mensen die aan begin van hun klantreis staan te informeren. Mensen die verder zijn in hun klantreis, kun je inspireren met mooie productteksten en ga zo maar door. Perfect dus om gericht in te zetten voor elke klant.
Hoewel SEO niet direct effect heeft en je even moet wachten op de resultaten. Werk je met SEO echt aan de toekomst. Kanalen zoals SEA zetten in op de korte termijn. Door in te zetten op de lange termijn heb je een duurzamer marketing kanaal. Daarnaast geldt dat eenmaal goede posities, dat je deze niet zomaar verliest. Je doet dus echt een investering in de toekomst.