Word afnemer van een administratie franchise
Het is mogelijk om zelf een franchise te beginnen in de administratie. Je wordt dan franchisenemer en werkt volgens de formule van de overkoepelende franchise. Dat kost je weliswaar bepaalde vergoedingen, maar je nieuwe administratiekantoor kan direct gebruik maken van de bestaande promotie, naamsbekendheid en connecties van de franchise.
Franchises in de administratie
In Nederland zijn er een aantal franchises die specialisten in de administratieve en financiële dienstverlening werven. Een bekende is de Kubus Coöperatie U.A., die meer dan honderd franchisenemers binnen Nederland heeft. Deze franchises profiteren als collectief van groei van het aantal ZZP’ers en freelancers, die allemaal op kleine schaal ondersteuning zoeken voor hun boekhouding en andere administratie.
Franchisenemer worden: wat houdt het in?
Er zitten voordelen en nadelen aan het afnemen van een bestaande franchiseformule. We wezen al op het voordeel dat je bedrijf meteen naamsbekendheid heeft en een betere positie om klanten aan te trekken. Ook profiteer je van opleidingen, stages en training door de franchisegever. Aan de andere kant moet je eenmalige en tijdelijke vergoedingen betalen. Die zijn niet erg hoog en kan je als investeringskosten beschouwen.
Hoe kies je voor een franchise?
Ga bij bestaande franchisenemers na of dit bedrijf goed bekend staat. Zoek uit wat de resultaatprognoses zijn, hoe het bedrijf zich opstelt tegenover zijn afnemers, en welke regels en plichten jullie samenwerking met zich meebrengt. Levert dit vooronderzoek geen grote bezwaren op, dan kan je bij de franchise aangeven dat je interesse hebt om deel van de familie te worden.